Wat is LARP?
Live Action Role Play, kortweg LARP, is een interactief rollenspel waarbij enkele tientallen tot honderden deelnemers gelijktijdig in een gecreëerde fictieve wereld stappen. Binnen deze fantasieomgeving worden spelers volledig ondergedompeld in een meeslepend verhaal. In tegenstelling tot vooraf vastgestelde scenario's, worden de handelingen van de spelers niet strikt bepaald, hoewel er wel algemene richtlijnen zijn die gevolgd moeten worden.
Elke deelnemer geeft vorm aan een uniek "personage" dat ze zelf hebben bedacht. Tijdens het spel streven de spelers ernaar om consistent te handelen volgens de persoonlijkheid en achtergrond van hun personage. Ze reageren op verschillende gebeurtenissen en situaties die zich voordoen in de fictieve wereld. Wat LARP echt boeiend maakt, is dat bijna alle acties en reacties van de spelers
ter plekke geïmproviseerd worden, waardoor er een dynamische en onvoorspelbare speelervaring ontstaat.
Wat moet ik doen om LARP te ervaren?
Om deel te nemen aan een LARP-ervaring hoef je eigenlijk niet veel voor te bereiden, behalve jezelf openstellen voor het avontuur en de ervaring zelf. In het begin verloopt het misschien niet helemaal volgens je voorstelling, maar dat is helemaal oké. Het is een beetje vergelijkbaar met samen aan tafel zitten en een bordspel spelen. Door deel te nemen, ga je akkoord met het gezamenlijk volgen van de spelregels die de wereld beheersen. Je gaat er tot op zekere hoogte in mee dat wat er om je heen wordt nagespeeld, de realiteit is, en je kiest ervoor om jezelf in deze fantasie onder te dompelen.
LARP heeft ook wel wat weg van fietsen - jij bent degene die de pedalen aandrijft. Hoe snel of langzaam je trapt, bepaal je zelf. Het is belangrijk om afleidingen zoveel mogelijk te vermijden, zodat je optimaal kunt genieten van de ervaring en niets van het spel hoeft te missen. Dit betekent dat je je mobiele telefoon, werk, school en gespreksonderwerpen uit het echte leven zoveel mogelijk opzij moet zetten gedurende het spel.
Eenmaal vrij van afleidingen is het tijd voor het opwindende en fantastische avontuur dat we gezamenlijk vormgeven!
Locatie en spelwereld
Een typische LARP vindt plaats op uitgestrekt terrein, vaak inclusief een bosrijk gebied en enkele gebouwen die dienen voor maaltijden en overnachtingen. Binnen deze setting creëren we onze eigen volledig unieke fantasiewereld. Hoewel onze inspiratie wellicht voortkomt uit bestaande geschiedenis, boeken, films en diverse andere bronnen, hebben we een geheel eigen wereld vormgegeven.
Genres
LARP kent een veelvoud aan genres, variërend van historische reconstructies tot apocalyptische scenario's en zelfs cyberpunk- en sciencefictionomgevingen. Roanoke speelt zich af in een fantasierijke setting, wat betekent dat je een mengeling zult tegenkomen van Vikingen, Kelten, Goten, Pikten en Germanen, naast magiërs, monsters en talloze andere wezens. Het genre van de LARP bepaalt vaak de grenzen van wat er mogelijk is binnen dat specifieke universum. In een fantasie setting bijvoorbeeld, kun je gebruikmaken van magie, iets wat niet mogelijk zou zijn in een historisch georiënteerde LARP.
Doel van het spel
In LARP is er geen vastomlijnd doel zoals bijvoorbeeld in bordspellen. Elke deelnemer heeft zijn of haar eigen persoonlijke doelen. Of je nu op zoek bent naar een eervol gevecht, iemand die je de geheimen van magie onthult, puzzels oplost of gewoon rustig wilt vertoeven in de herberg, de gemeenschappelijke noemer is een harmonieuze interactie binnen een prachtige omgeving. Daarom is het ongeschikt om te spreken van winnaars of verliezers in live rollenspellen. Het spel zelf is het doel, en wellicht ook om zo diep mogelijk in de betoverende wereld op te gaan.
De organisatie, ook wel bekend als de "crew", heeft een overkoepelend verhaal met raadsels en intriges bedacht. Niettemin krijgen spelers geen voorgeschreven rol toegewezen; ze worden aangemoedigd om binnen de spelregels te improviseren. Aangezien de deelnemers grotendeels zelf bepalen wat ze tijdens een evenement willen bereiken en op welke manier, kan het voorkomen dat het hoofdverhaal tijdelijk naar de achtergrond verdwijnt. Soms kan het zelfs worden aangepast door gebeurtenissen die de organisatie niet had voorzien.
Een LARP-evenement kan een voortzetting zijn van een eerdere bijeenkomst, waarbij het hoofdverhaal een logisch vervolg vormt op eerdere gebeurtenissen. Dit is gebaseerd op de gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld tijdens het voorgaande evenement. Het spel kan zich afspelen na verloop van tijd tussen twee evenementen in, of direct beginnen na afloop van het vorige evenement.
Het doel van het spel is niet gericht op winnen, maar eerder op de persoonlijke ontwikkeling van het personage waarmee je speelt. Naarmate je personage elk evenement overleeft, vergaart het ervaringspunten waarmee nieuwe vaardigheden kunnen worden verworven.
Het personage
In tegenstelling tot rollenspellen of videospellen, treden LARP-spelers zelf in de schoenen van hun personage, vergelijkbaar met hoe acteurs dat doen. Dit houdt in dat je in het echte leven de rol van een personage op je neemt, en dus acteert, reageert op gebeurtenissen en interacteert met andere deelnemers. Elk personage in een LARP heeft specifieke eigenschappen en een achtergrondverhaal, die je zelf bedenkt. Dit vormt de basis voor hoe je personage met zijn omgeving en andere spelers omgaat.
Voorafgaand aan een LARP-evenement creëert elke speler zijn of haar eigen personage. Dit kan online plaatsvinden via
onze website. Op de website vind je beknopte beschrijvingen van de beschikbare rassen en klassen die spelers kunnen kiezen. We bieden ook de mogelijkheid om contact met ons op te nemen, waarbij we samen met jou kunnen brainstormen om het perfecte personage te ontwikkelen.
Allereerst kies je het ras waartoe je personage behoort. Elk ras heeft unieke voor- en nadelen. Daarna kies je de klasse van je personage. Deze twee keuzes zullen in grote mate bepalen welke positie je personage in de spelwereld inneemt.
Wat betreft de spelmechanismen laten we je vervolgens een aantal "vaardigheden" selecteren uit een vooraf samengestelde lijst. Elke vaardigheid kost één "ervaringspunt" (ep). Deze vaardigheden dragen bij aan de keuzes en acties van je personage tijdens het spel. De beschikbare vaardigheden variëren op basis van de klasse van je personage.
Kostuums
Binnen LARP draagt elk personage een kostuum dat in lijn is met het genre en de achtergrond van het karakter. Bijvoorbeeld, een tovenaar zou vaak lang gewaden met decoratieve details dragen, terwijl een ridderkrijger een harnas en tabberd zou dragen. Roanoke vindt ver voor de middeleeuwen plaats. Mensen leven nog in stammen, en kleding is vaak wat ruwer en pantser wat minder ontwikkeld.
Bij het samenstellen van je kostuum is het belangrijk om het karakter en het verhaal dat je wilt uitbeelden in gedachten te houden. Je kunt ook beginnen met het kostuum en vervolgens het verhaal van het personage ontwikkelen. Het is goed om te realiseren dat je kostuum het eerste is wat mensen opmerken aan je personage. Welke indruk wil je maken? Sluit dit aan bij je intentie?
Bedenk dat voorwerpen of materialen die niet binnen de setting passen, niet gebruikt mogen
worden of op zijn minst verhuld moeten worden. Bijvoorbeeld, een plastic regenjas zou erg misplaatst zijn in een middeleeuwse setting.
Spelers hebben de optie om hun kostuums zelf te maken of aan te schaffen bij speciaalzaken die gespecialiseerd zijn in toneel- en LARP-kleding. Deelnemers die als figurant optreden, krijgen van de organisatie de benodigde kostuums en wapens, maar we moedigen hen aan om ook hun eigen kostuums en rekwisieten mee te nemen om hun personages meer diepgang te geven.
Als je vragen hebt over het creëren of kopen van een kostuum, kun je altijd contact met ons opnemen. Een belangrijke richtlijn: een goed kostuum hoeft niet per se duur te zijn, vaak geldt 'less is more'!
Plot
Ieder LARP-verhaal heeft zijn eigen plot. Het begint bij een startpunt en ontwikkelt zich van daaruit verder. De handelingen van zowel spelers als niet-spelers (ook wel figuranten genoemd) en de beslissingen die zij nemen, hebben directe invloed op hoe het spel zich ontvouwt. Het raamwerk voor dit verloop wordt vastgesteld in het plot van het weekend. Hoewel er richtlijnen zijn over wat er kan en zal plaatsvinden, is de manier waarop het verhaal zich ontvouwt grotendeels afhankelijk van de keuzes en inzet van zowel spelers als niet-spelers. Dit resulteert in een dynamische en meeslepende ervaring waarbij interacties en besluiten de richting van het verhaal bepalen.
Vechten
Niet bij alle LARP-evenementen, maar wel bij sommige, is er sprake van gevechten – hoewel het eigenlijk eerder om nagespeelde gevechten gaat. Dit komt vooral voor in middeleeuwse en fantasierijke settings, waar spelers vaak deelnemen aan grootschalige en epische veldslagen. De wapens die hierbij worden gebruikt zijn ontworpen om geen schade
aan te richten, zelfs niet wanneer ze in aanraking komen met andere deelnemers. LARP-wapens hebben geen scherpe randen, zijn niet hard en zijn vervaardigd uit schuim, latex of rubber. Desondanks is voorzichtigheid geboden bij het hanteren van deze wapens, omdat ze blauwe plekken kunnen veroorzaken of gevoelige plekken kunnen raken. Het is daarom altijd essentieel om rekening te houden met je tegenstander. In het spel bestrijd je elkaar, maar buiten het spel vorm je samen een gemeenschap.
Wat is immersie?
Wanneer we spreken over "immersie" in het kader van LARP, verwijzen we naar de diepgaande onderdompeling in een fictieve realiteit. Dit is het kernpunt van een LARP-evenement: het creëren van een wereld die zo geloofwaardig, levendig en boeiend mogelijk is, zodat de deelnemers de LARP-ervaring volledig kunnen beleven als hun eigen personages. Onderdompeling ontstaat in de geest van de deelnemers en is daarom een kwetsbare toestand. Het kan enigszins vergeleken worden met slapen. Net zoals je slaapervaring verslechtert wanneer je voortdurend wordt gewekt, wordt ook de onderdompeling negatief beïnvloed wanneer deze voortdurend wordt onderbroken.
Het is daarom van cruciaal belang om je hiervan bewust te zijn. Hoewel er legitieme redenen kunnen zijn om de onderdompeling tijdelijk te doorbreken, zoals veiligheidskwesties, moet dit tot een minimum worden beperkt. Onderdompeling vereist actieve inspanning en de betrokkenheid van iedereen. De organisatoren doen hun uiterste best om verstoringen van de onderdompeling tot een minimum te beperken. In situaties waar dit niet mogelijk is, kan extra verbeeldingskracht of de vaardigheid om je in te leven en af te zonderen nodig zijn. Maar één ding is duidelijk: als we er allemaal in slagen om "te dromen", om onszelf volledig onder te dompelen, zullen we een buitengewone tijd beleven.